Merk-bio?

Zouden hier nog ooit leeslustigen terechtkomen? Het is lang geleden, maar ik ben er weer. Alles heeft een keerzijde, en die van Facebook is dat m’n schrijfkriebel niet gekrabd wordt… wat niet wilt zeggen dat ik er niet meer geregeld op te vinden ben.

Boodschappen doen (let op: dit is iets volledig anders dan ‘shoppen’) heeft me nooit erg geboeid. Hoewel, als je die klus met z’n tweeën kan klaren wordt het best een gezellige bezigheid, vind ik. Natuurlijk is ook hier weer die keerzijde: de discussie over de aankopen. Over het ‘wat’ moet niet worden geredeneerd, daar zorgt het (nee, niet door mij) vakkundig opgestelde boodschappenlijstje voor. Over het ‘welk’… wel, daar durven we nogal eens over palaberen. Wouter houdt van merken omdat hij die linkt aan kwaliteit (of is het omgekeerd?). Ik hou – met enkele uitzonderingen – van merkloze producten omdat ik die link aan budgetvriendelijkheid. Daar gaan we dan. Wie er meestal de trofee in de wacht sleept? Wouter zal je waarschijnlijk zeggen dat ik dat ben, ik ben eerder van mening dat het varieert 🙂

Nu, onlangs zagen we de film ‘The Day The Earth Stood Still’. Geen topper qua Hollywood-vermaak, maar in feite een loeiharde moraliserende oproep om milieubewuster te leven… wat op zich natuurlijk niet mis is, alleen al gezien het feit dat ze ze in de media mooi hebben kunnen camoufleren als spetterende science fiction-flick die Wouter graag wou zien. En ik werd (mede daardoor, tenminste) aan het denken gezet. Waarom kopen we eigenlijk geen bio-producten? Ja, ze zijn duurder, maar als ik soms zelfs merkproducten overweeg/koop, waarom zouden we dan niet evenveel/een beetje meer geld steken in milieu-verantwoorde producten? Het maakt wel degelijk een verschil in onze leefwereld…
Zo gezegd, zo gedaan. Onze voorbije grote inkoopbeurt gebeurde onder dat motto en ja, het was te zien aan het bedrag onderaan het kasticket. Maar de biologische eitjes smaken, de appels smaken zoals die uit de achtertuin van m’n tante en zijn niet meer schrikwekkend rond en gewaxt, mijn geweten is gesust en onze portefeuille… welja, die is ietsje lichter, maar we zullen dan maar optimistisch zijn en denken dat het ook weer minder energie kost om die mee te slepen.

Hieronder wat sfeerfotootjes van de afgelopen maanden: ons champagneweekend met Wouter z’n collega’s, ons verlengd weekend in Amsterdam, Wouter’s 27ste verjaardag, Korneel-met-wintervacht, Kerst, de nieuwjaarsbarbecue, en nog enkele ditjes en datjes…

Eén reactie »

  1. Hallo — jij piept bij mij, dus ik piep bij jou. 🙂

    Fijn te lezen dat er nog mensen zijn die die overweging maken. Hopelijk hebben jullie het een beetje volgehouden. Wij zijn — zoals je wellicht uit ons blogje kan afleiden — hier nogal fel mee bezig, en proberen bij zoveel mogelijk aankopen de ecologische kaart te trekken. Enkele suggesties voor een gezonder/milieuvriendelijker leven:
    – de Wroeter in Kortessem heeft een erg interessante winkel voor biovoeding. De groenten en het fruit zijn doorgaans zeer goed van kwaliteit.
    – poetsen en wassen kan je helemaal met de milieuvriendelijke producten van Ecover. Makkelijk te vinden o.a. in Bioshop of Colruyt.
    – Ecopower levert de groenste elektriciteit aan de beste prijs, en je wordt eigenaar van een stukje windmolen…
    – enzovoort

    Groeten,
    Pieter

Geef een reactie

