Sirene-stilleven

Op de netjes beklinkerde parking van het werk. Aan het bestuurdersportier van de (bedrijfs-)auto, sleutel in de hand, klaar om eventjes iets te gaan afgeven, zo’n drie kilometer verderop. Het is druilerig en ik sta als een monnik van onder mijn kap voor me uit te staren.

Op het kruispunt waar ik op uitkijk, twee auto’s en een vrachtwagen. De auto’s als lege blikken erwtensoep, verfomfaaid, klaar om bij het vuilnis te zetten. Eén is kromgebogen, met een inkeping die lijkt veroorzaakt te zijn door een paal, de andere balanceert op z’n zij, bestuurdersdeur nergens te bespeuren. Het lijkt wel een stilleven van politiecombi’s, brandweerwagens, de M.U.G., een ambulance, een agent die met zijn feloranje helm het verkeer staat te regelen. Mensen, ondersteund zittend op de berm, wezenloos voor zich uit starend, een moedeloze blik. Dit is voor hen geen dag zoals een ander. Maar in feite is het gewoon weer een zoveelste auto-ongeluk. Iets dagelijks, juist? Dat weten we toch allemaal. Weer eentje in de rij, niks uitzonderlijks.

En toch gaat het even door je heen. Die sleutel in je hand, dat alledaags tochtje dat je te wachten staat. Ik stap in de auto, zorg dat alle ruiten vrij zijn van water en damp. Dat mijn spiegels goed staan en ik – uiteraard – mijn veiligheidsgordel draag. Achteruit op de parking, uitrijden, dat eerste kruispunt op, met in m’n ooghoek het stilleven.

“Er is een ongeval gebeurd op de E40 richting Brussel…”. Op elke andere dag gaat het aan je voorbij, net zoals de talloze auto- en verzekeringsreclames. Vandaag toch even niet. Zodadelijk de radio opzetten, eens zien hoe het bericht me in de oren zal klinken.

»

Geef een reactie

