Huwelijksreis²

Nummer één: geboekt! Nummer twee: geboekt!

Ik ga in december op huwelijksreis. Just me, myself and I (ook al is dat zinnetje belachelijk overgebruikt). Niet bepaald romantisch? Toch wel!

Zoals al eerder gezegd gaan Wout en ik in september naar San Francisco, samen, om onze wittebroodsweken door te brengen. Onze huwelijksreis naar het verre westen. Yay!

Míjn huwelijksreis, echter, gaat naar het verre oosten. India! – Voor degenen die nu verward zijn: “Jamaar, ben je niet pas in India geweest? In november ofzo?” even kort samenvatten: mijn aanstaande getuige en meest close vriendin, Annelies, leerde enkele jaren geleden Sujit kennen. Nee, geen Belg – ja, een Indiër. Een Indiër wonende in India. (Begint het al te dagen?)  Wel. Zij werden verliefd, net zoals Wout en ik meer dan vijf jaar geleden. En ze beslisten om, wel, elkaar wat meer te zien, zo nu en dan 🙂 En vanaf toen: onafscheidelijk ondanks de fysieke afstand die ze vaak moesten doorstaan.

Afgelopen kerst vroeg hij haar ten huwelijk op een wit, tropisch zandstrand – idyllisch, toch? En vanaf toen is er een huwelijk in de maak. Annelies kan nooit eens normaal doen (één van de redenen waarom ik ze zo apprecieer) en dat uit zich nu ook in hun huwelijk. Langs de andere kant ook vrij logisch, want een internationaal huwelijk is meestal niet standaard. Het zijn niet de standaarddocumentjes die Wout en ik gewoon op het stadhuis moeten gaan halen. Het is niet makkelijk om iedereen op één plaats te krijgen om de gebeurtenis te vieren. Er komt gewoon veel meer bij kijken.

Vandaar hun huwelijkstrilogie: trouwen voor de wet in België, een bescheiden feest hier. Daarna op naar India om daar – in december – nogmaals hun ja-woord te geven in een hindoe-ceremonie, gevolgd door een groots strandfeest.

Ben je mee? Ja, ik ga op huwelijks-reis naar hun Indische bruiloft. En ik kan niet wachten!

Die uitspraak lijkt misschien ook contradictorisch, want toen ik de vorige keer terugkwam van India en mensen mij vroegen: ‘Ga je nog terug?’, was mijn antwoord initieel: ‘Nog niet meteen, we zullen zien, niet veel behoefte aan…’. Wat ontwijkend, zeg maar. En ik zeg er eerlijk bij dat ik niet uitkijk naar de potentiële verandering in maag- en darmflora. Maar Annelies trouwt met de liefde van haar leven! Dat wil ik voor geen geld van de wereld missen! En het gaat oh zo mooi zijn, dat staat vast. En extreem. Typisch het verrijkende India. En ik denk da’k deze keer enkele ‘air sickness’-zakjes van het vliegtuig jat en gewoon in de buurt hou – voor de veiligheid.

Geef een reactie

