Geef ons heden ons dagelijks brood

“Stem tegen dit politieke circus. Stem voor *****. […] Sinds de vorige verkiezingen hebben de politici nog niet veel problemen opgelost. De bankiers zijn gered (met ons geld). Maar wat heeft de regering voor ons gedaan?”

Ik vind politiek absoluut niet interessant. Dat wil niet zeggen dat ik het niet belangrijk vind en dat ik niet weet dat het een aanzienlijke impact heeft (naast vele andere belangrijke aspecten in ons leven). Maar ik vind het verre van interessant of boeiend.

Tenminste, niet de politiek die bij de verkiezingen wordt tentoongesteld. Schreeuwerige borden met de ene (vergezochte, in de hoop creatief te zijn) slogan na de andere, gepoederde en breed grijnzende gezichten, pamfletten die uit de tijd van Daens lijken te zijn ontsnapt, de ideologische/idyllische pseudo-beloftes, het eeuwige ge-wij-zijn-de-beste-partij-en-niemand-anders-jaja-wij-gaan-het-maken! Nee, het boeit me niet.

Er zijn zelfs partijen die me rillingen bezorgen, zoals de ***** van hierboven, bijvoorbeeld. Zelfs zonder hun programma helemaal te kennen, geef ik toe. Partijen die, zeg maar, door de andere partijen met de grond gelijk te maken hopen dat zij daardoor in een beter daglicht komen. Laten we zeggen dat dat een compleet averechts effect heeft op mij. Net alsof er in een groot circus nog een extra mini-circus wordt opgericht die het eerste uitlacht en daarmee zelf grappig hoopt te zijn – onnozel en te gemakkelijk dus.

Het doel heiligt de middelen toch niet? Wie wil er stemmen op een partij die hoopt te winnen door de andere de grond in te boren? Zegt dat niet veel over hun mentaliteit? Waarom zetten ze niet gewoon al hun goede eigenschappen op een rijtje? Neen, die komen slechts op pagina 3 van 4 (en verdwijnen alweer op 4 van 4).

En dan nog iets: “De bankiers zijn gered met ons geld”? Nu mijn haren toch al rechtop staan, kan ik misschien maar beter even doorredeneren. Ons geld? Het valt me op hoeveel mensen ‘mijn’ geld zien als ‘mijn brutoloon’. Dus een aanzienlijk deel van ‘hun geld’ gaat naar de staat en de staat doet met ‘hun geld’ goeie of slechte dingen. En natuurlijk vallen altijd (vooral) de slechte op. Dus er ontstaat een frustratie dat ‘ons geld niet goed besteed wordt’. Waarom niet eens proberen om van die pessimistische visie af te raken? Als ‘mijn geld’ nu eens ‘mijn nettoloon’ zou zijn. Veel simpeler toch? Natuurlijk kruipt er nog altijd geld in BTW, maar probeer dat dan te zien als iets inherent aan het kopen van een product, gewoon een deel van de prijs. Wordt ons financiële leven zo niet een stuk mooier?

Misschien ben ik zelf een beetje idyllisch aangelegd, maar waarom altijd klagen? Leuk tijdverdrijf, heer en mevrouw Jans en Janssen?

Misschien is het nu in deze verkiezingstijd en zelfs deze tijd van ‘crisis’ een uitgelezen moment om eens bij ons ‘financiële’ leven stil te staan. Ja, we komen altijd geld tekort. Zo voelt het toch. Maar op de één of andere manier heeft de overgrote – klagende – meerderheid hier in ons dierbaar België toch altijd genoeg om zich te voeden, te kleden, te beschutten, wat amusement mee te pikken, bij te leren, hun kinderen fatsoenlijk groot te brengen,…

Je moet toch niet naar ontwikkelingslanden of andere culturen zijn gereisd om te weten dat dit toch absolute luxe is, wel? Ik richt mijn zoektocht op het vinden van een partij die hiervan vertrekt… en die vervolgens knelpunten (die er altijd zullen zijn) probeert te ontwarren zonder al teveel morren. Mijn stem heeft ze.

Let vooral op de dubbelzinnigheid 🙂
Eén reactie »

Geef een reactie

