Fast forward

Het blijft me boeien, het concept ‘tijd’.

Gisteren stond ik op de loopband in het fitnesscentrum – een uitzonderlijke gebeurtenis, de laatste weken – en dacht ik: “Wow, het gaat snel”. De tijd bedoel ik dan, want het lopen, dat valt wel mee.

Ik herinner me als de dag van gisteren dat ik lagere school-ganger was. Toen namen mijn vriendinnetjes en ik ’s vrijdags afscheid alsof we elkaar een heel lange tijd niet meer zouden zien. En dat was toen ook zo. ’s Maandags hadden we het gevoel dat afgelopen vrijdag ver, ver weg was.

Maar het is niet meer de dag van gisteren. Het is de dag van vandaag. En vandaag lijkt er wel een fast forward-knop op het leven te staan.

*Klik* Ineens krijgt ‘later’ een heel andere look-and-feel. Later krijgen Wouter en ik misschien kinderen. Later is ons eigen huisje af. Later zullen nog meer vrienden van ons beginnen trouwen en ook hun nestje/gezinnetje stichten. Kijk eens aan, later is ineens ook ‘nu’. We hebben vrienden die al kinderen hebben en die in onze ogen nog onze vrienden van ‘toen in het spelcafé’ zijn. Hun eigen onbezonnen, studerende, je m’en fous-houding. Da’s nu niet meer (altijd) waar.

Misschien begin ik nu pas écht te beseffen dat we volwassen zijn en geen ‘adolescenten’ meer? Binnen afzienbare tijd gaan onze nu-nog-fictieve kinderen misschien al naar school en gaan wij niet meer zoveel uitgesproken ‘overgangsrituelen’ beleven. Dan is het de beurt aan hen. Ze gaan opgroeien en ons op intellectueel niveau kunnen tegenspreken. En wij dan? We gaan (nog meer) grijze haren ontdekken, heel ander soort relatie krijgen (dat bedoel ik absoluut niet negatief!) en we gaan van op een afstand zien wat jongere generaties beleven, dingen die wij ons nu nog goed kunnen voorstellen. Zullen we dat dan nog wel kunnen? Ons voorstellen hoe het is om zo enorm jong te zijn? En het leven door die bril zien?

How, how, how… ik zoek even de pauze-knop.
’t Is mooi weer vandaag en ik ga zodadelijk mijn trouwkleed passen, inpakken om te gaan mediteren en dan ga ik nog een gezellige avond met vrienden tegemoet.

Dat doet goed 🙂

Geef een reactie

